رنگ شناسی در رنگ مو

رنگ شناسی در رنگ مو

رنگ شناسی مو در آرایشگری و رنگ کردن مو

رنگ شناسی دارای یک سری اصول کلی است اما این اصول در هر شاخه از مراقبت و زیبایی ابعاد مختلفی پیدا می کنند. در این مبحث ابتدا به بیان اصول رنگ شناسی می پردازیم. سپس در شاخه هایی مانند گریم و کاربرد مواد شیمیایی توضیح کاملتری ارائه خواهیم داد.

رنگ های اصلی و فرعی

یکی از اصول رنگ شناسی شناخت رنگ های اصلی و فرعی است.
در طبیعت ۳ رنگ اصلی وجود دارد (قرمز–آبی–زرد). رنگ های اصلی رنگ های خالصی هستند که از ترکیب هیچ ۲ رنگ دیگری تشکیل نمی شوند.
از ترکیب ۲ رنگ اولیه (اصلی) با یکدیگر رنگ های ثانویه (فرعی) تشکیل می شوند.
آبی+قرمز به نسبت مساوی=بنفش.
قرمز+زرد به نسبت مساوی=نارنجی.
زرد+آبی به نسبت مساوی=سبز.
اگر سهم یکی از ۲ رنگ اصلی در ساخت رنگ ثانویه بیشتر باشد یک رنگ ثالثیه ایجاد می شود. مثلا:
۳ واحد آبی+۱ واحد قرمز=آبی بنفش.
۳واحد قرمز+۱ واحد آبی=بنفش قرمز.

خاصیت رنگ ها

دو رنگ روبروی هم یکدیگر را خنثی می کنند. یعنی اگر به نسبت مساوی با هم ترکیب شوند اثر یکدیگر را از بین می برند و رنگ خاکستری می دهند.
آبی <–> نارنجی
سبز <–> قرمز
زرد <–>بنفش
توجه داشته باشید که برای خنثی کردن یک رنگ باید دقیقا از رنگ روبروی خودش استفاده کنیم. مثلا برای خنثی کردن بنفش قرمز باید یک رنگ زرد که تناژ سبز دارد را به کار ببریم.
رنگهای سفید ، سیاه و خاکستری خنثی هستند.
گرمی و سردی رنگ ها

 

اصول رنگ شناسی

اصل دیگر در رنگ شناسی گرمی و سردی رنگ ها می باشد. در مثلث رنگهای اصلی رنگ آبی نهایت سردی و قرمز نهایت گرمی است. زرد هم یک رنگ گرم است اما گرمای آن از قرمز کمتر است.
بین رنگ های ترکیبی رنگ هایی که آبی در آنها به کار رفته سرد هستند. رنگ هایی که زرد در آنها به کار رفته گرم و رنگ هایی که قرمز در آنها به کار رفته از همه گرمتر هستند.
پس بنفش-قرمز از آبی-بنفش و زرد-سبز از سبز-آبی گرمتر است.
رنگ سفید سرد و رنگ سیاه خیلی سرد است ، خاکستری نیز جزء رنگ های سرد محسوب می شود.
اگر برای روشن کردن یک رنگ به آن سفید اضافه کنیم وجود سفید رنگ را سرد می کند. اگر برای تیره کردن یک رنگ به آن سیاه اضافه کنیم باز هم رنگ سرد می شود. سرمایی که سیاه به رنگ می دهد خیلی بیشتر از سرمایی است که سفید به رنگ می دهد.
اگر بخواهیم رنگی را روشن کنیم ولی زیاد سرد نشود به جای سفید از زرد استفاده می کنیم. اگر بخواهیم رنگ را تیره کنیم ولی زیاد سرد نشود به جای سیاه از قهوه ای تیره استفاده می کنیم.
رنگ های چرک از ترکیب با رنگ خاکستری چرک می شوند پس سرد هستند.
اکنون می خواهیم از اصول رنگ شناسی گفته شده در آنالیز پیگمنت های پوست و رنگ مو بهره بگیریم.

آنالیز پیگمنت های پوست

رنگ پوست افراد ناشی از وجود ملانین است. وقتی در مقابل آفتاب زیاد قرار می گیریم تولید ملانین بیشتر شده و در نتیجه پوست تیره تر می گردد.
عامل دیگر در رنگ پوست میزان گردش خون است. آنها که گردش خون بالاتری دارند از رنگ پوست گرمتری برخوردارند که در پوستهای روشن نمود بیشتری دارد.
افرادی که رنگ پوستشان روشن است جزء افراد گرم به حساب می آیند و افراد تیره جزء افراد سرد محسوب می شوند. افراد سرد بهتر است از رنگ های گرم استفاده کنند و رنگ های سرد برای افراد گرم مناسب است.
پیگمنت های پوست در افراد مختلف
پوست افراد روشن پیگمنت آبی کمتری دارد و پیگمنت غالب آنها زرد و قرمز است. در افرادی با پوست خیلی خیلی روشن به طور کلی تولید رنگدانه بسیار پایین است. در افراد سبزه پیگمنت آبی و زرد زیادتر است. هر چه پیگمنت زرد بیشتر باشد سبزه روشن تر و هر چه پیگمنت آبی بیشتر باشد سبزه تیره تر می شود.
در افرادی که پوست تیره آنها تناژ سبز ندارد بیشترین پیگمنت رنگی متعلق به رنگ آبی بعد از آن قرمز و سپس زرد است.

لیلیت

2 دیدگاه در “رنگ شناسی در رنگ مو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.