شایع ترین علت تغییر رنگ ناخن دست و پا

شایع ترین علت تغییر رنگ ناخن دست و پا

ناخن ها شایع ترین دلایل تغییر ناخن ها باشد

ناخنها به شما کمک می کنند تا قسمتهای ظریف نوک انگشتان را از آسیب محافظت کنید. ناخن های سالم ،دارای بستر صدفی  صورتی رنگ و محکم هستند . مشکلاتی مانند لکه های سفید ، لایه لایه شدن صدف ناخن ، ضخیم شدن و سایر تغییرات رنگ بر روی بافت ناخن شایع است.

قبل از انجام خدمات زیبایی یا آرایشگری ناخن (کاشت ناخن) در آرایشگاه ها یا سالن ها از سالم بودن ناخن هایتان اطمینان حاصل کنید.

پزشک پوست و مو میگوید ” بیشتر اوقات ، این تغییرات رنگ و شکل صدف ناخن بی ضرر است که اغلب به دلیل شیوه زندگی و یا صدمه به ناخن انجام می شود.” “با این وجود ، در بعضی موارد این تغییرات ناخن می تواند نشانه ای از مشکلات بهداشتی مانند عدم تعادل غذایی یا مشکلات تیروئید باشند.”

تغییر بافت صدف ناخن

در این مطلب مروری داریم بر رایج ترین تغییرات ناخن و اینکه چه عواملی باعث ایجاد این تغییرات در ناخن میشود و چه موقع مراجعه به پزشک می شود.

ناخن های نازک یا نرم

ناخن های نازک یا نرم به راحتی می شکنند یا حالت پاره شده به خود میگیرند یا ممکن است قبل از شکستن خم شوند. اغلب این تغییرات ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند مواد شوینده یا پاک کننده ناخن است. مقادیر کم ویتامین های گروه B ، کلسیم یا آهن نیز ممکن است دخیل باشد.

*پاک کننده پوست صورت شما چیست؟* 🤔

ناخن های شکسته یا شکافته

معمولاً ناخن های خشک یا شکننده یا میشکنند یا ترک بر میدارند. عامل ایجاد ناخن های خشک می توانند ناشی از خیساندن مکرر ناخن های شما در هنگام شستن ظرف ها ، حمام کردن خودتان یا بچه ها یا شنا باشند. لاک ناخن ، پاک کننده لاک ناخن و ضد عفونی کننده دست الکل نیز ممکن است به این عمل کمک کنند. ناخن های خشک و ترک خورده ممکن است با بیماری تیروئید مرتبط باشد. در صورت ادامه این مشکل ، با پزشک خود تماس بگیرید.

ناخن های لایه لایه شده

ممکن است ناخن ها در پاسخ به آسیب ، لایه لایه شوند ، مانند استفاده از ناخن های شما به عنوان ابزاری برای باز کردن بسته ها ، سطوح سخت سخت و یا انتخاب بر روی لاک ناخن قدیمی. ناخن های بلند نیز می توانند منجر به لایه دار شدن ناخن  شوند. کمبود آهن خفیف اغلب موجب لایه لایه شدن ناخن می‌شود. البته بعضی از عوامل خارجی و بیماریهای زمینه‌ای نیز می‌‌توانند این علامت را ایجاد کنند.

ناخن های لایه لایه شده

ناخن های سوراخ دار شکل

آیا ناخن های شما حالت یخ خشک آب شده به نظر میرسند؟ حالت سوراخ سوراخ یا تورفتگی ناخن ها ممکن است مربوط به شرایطی از جمله بیماری پسوریازیس باشد که باعث ایجاد لکه های پوستی پوسته پوسته و ترک دار شده یا آلوپسی آراتا (طاسی منطقه‌ای)، بیماری خود ایمنی می شود که باعث ریزش مو می شود.

ناخن های سوراخ شده

ناخن های قاشقی چیست؟

اگر ناخن های شما مانند قاشق “بیرون زده” به نظر می رسد ، ممکن است کم خونی ، کم کاری تیروئید یا مشکلات کبدی داشته باشید. با پزشک خود تماس بگیرید تا بفهمید چه عاملی باعث ایجاد این بیماری می شود.

ناخن قاشقی

ناخن های موج دار

خطوطی که در امتداد ناخن شما به طول می انجامند بی ضرر هستند. خطوط افقی یا شیارهایی که بر روی ناخن جریان دارند نشان می دهد که رشد ناخن شما کند یا متوقف شده است. دلایل شایع شامل تب بالا ، استرس ، آسیب به کوتیکول یا پایه ناخن و برخی از داروها است. در بعضی موارد ، دیابت یا بیماری عروق محیطی ممکن است علت آن باشد. اگر این شرایط ادامه دارد ، با پزشک خود مشورت کنید.

ناخن موج دار عمودی

ناخن موج دار افقی
ناخن موج دار افقی
ناخن موجدار عمودی
ناخن موج دار عمودی

ناخن های خمیده

ناخن های خمیده یا “گیره ای” هنگامی اتفاق می افتند که نوک انگشتان بزرگ می شوند و ناخن ها در حال رشد می شوند. این یک روند تدریجی است که اغلب طی چندین سال توسعه می یابد و ممکن است به ارث برده شود یا ممکن است با بیماری ریه ، بیماری التهابی روده ، بیماری قلبی عروقی یا بیماری کبد همراه باشد. با پزشک خود تماس بگیرید تا ناخن های قفل شده را ارزیابی کرده و بیماری زمینه ای را رد کند.

علت ناخن های خمیده

ناخن های شاخی

ناخنهای ضخیم و درشت که شباهت زیادی به شاخهای قوچ دارد ممکن است ارثی باشد یا به دلیل شرایطی از جمله پسوریازیس یا گردش خون ناچیز ایجاد شود.

دکتر ریورا می گوید: “افراد مبتلا به این بیماری نباید سعی کنند ناخن های خود را در خانه اصلاح کنند.” آنها برای جلوگیری از آسیب دیدگی یا عفونت بیشتر باید با وسایل مخصوصی اصلاح شوند و درمان نیز لازم است. ”

 

جدا شدن ناخن از ناخن جدید رشد کرده

ممکن است ناخن ها به دلیل آسیب یا عفونت از ناخن جدا شوند. ناخن جدا شده ممکن است با رنگ زرد یا سبز مایل به سفید شود و ممکن است لطیف یا دردناک باشد. در برخی موارد ، یک ناخن جدا شده ممکن است با پسوریازیس یا بیماریهای دیگر مرتبط باشد. اگر ناخن به طور عادی رشد نمی کند ، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

جداشدن ناخن از ناخن

ناخن های بسیار کم رنگ

ناخن های سالم به طور کلی صورتی هستند. ناخن های بسیار کم رنگ ممکن است نشان دهنده بیماری هایی مانند کم خونی ، نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کبد باشد. تغذیه ضعیف نیز ممکن است مزید بر این علت باشد. خوب است که آنها را توسط پزشک معاینه کنید.

ناخن های رنگی بسیار کم رنگ

لکه های سفید ناخن

لکه های سفید تصادفی و پراکنده که روی ناخن ها ظاهر می شود ، معمولاً بی ضرر هستند و در اثر صدمات ایجاد می شوند ، مانند ضربه زدن به انگشت یا ضربه مکرر به ناخن ها از مانیکور مکرر. سایر دلایل بالقوه شامل کمبود روی ، عفونت قارچی یا واکنش آلرژیک است.

لکه های پراکنده سفید روی ناخن

ناخن های آبی یا کبود رنگ

اگر بدن فاقد اکسیژن کافی باشد ، ناخن ها ممکن است به رنگ مایل به آبی ایجاد کنند. بیماری های قلبی و آمفیزم ممکن است باعث این امر شود. اگر تحت مراقبت پزشک هستید و بیماری تان شرایط مرتبط با اکسیژن را ندارد ، قرار ملاقات با پزشک پوست و مو بگذارید تا بدانید چه عواملی باعث تغییر رنگ می شود.

ناخن های کبود و آبی رنگ

ناخن های زرد رنگ

ناخن های زرد متداول هستند و از علل مختلفی برخوردار هستند از لکه های تیره ناخن و سیگار کشیدن گرفته تا عفونت. عفونت قارچی ممکن است باعث ضخیم شدن ، خرد شدن و جدا شدن ناخن ها از بستر ناخن شود. امکانات جدی تر شامل آرتریت روماتوئید ، بیماری تنفسی ، بیماری تیروئید و دیابت است. اگر وضعیت همچنان ادامه دارد یا بدتر می شود ، با پزشک خود تماس بگیرید.

خطوط تیره زیر ناخن

خطوط تیره ناخن که در زیر ناخن ظاهر می شود ممکن است ناشی از ملانوما ، یک نوع جدی از سرطان پوست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.