چگونه موها رنگ میگیرند

چگونه موها رنگ می گیرند

چگونه موها رنگ می گیرند – رنگ مو چگونه بر موها اثر می کند – روال رنگ شدن مو چگونه است؟- فرآیند رنگ کردن مو چگونه است؟- رنگ مو چگونه عمل می‌کند؟

یک آرایشگر یا رنگ و مش کار مو باید این مطلب را دقیق بخواند.

رنگ مو یک ماده شیمایی است . اولین محصول رنگ مو که برای بدن ایمن بود در سال 1909 توسط شیمیدان فرانسوی یوجین شولر با استفاده از پارافیلن الدنامین شیمیایی ساخته شد. امروزه رنگ کردن مو بین مردم بسیار محبوب شده است  به طوری که بیش از 75٪ از خانم ها موهای خود را رنگ می کنند.

رنگ کردن مو چگونه انجام میشود؟

رنگ گرفتن مو نتیجه یک سری واکنشهای شیمیایی بین مولکولهای موجود در مو و رنگدانه های موجود در رنگ مو و همچنین پراکسید و آمونیاک است.

ساختار رنگ طبیعی موها چگونه است؟

مو عمدتاً از کراتین ساخته شده  است ، کراتین همان پروتئین موجود در پوست و ناخن ها است. رنگ طبیعی مو بستگی به نسبت و مقدار دو پروتئین دیگر یوملانین eumelanin و فائوملانین phaeomelanin دارد. یوملانین Eumelanin مسئول سایه موهای قهوه ای تا سیاه است در حالی که Phaeomelanin مسئول سایه های بلوند طلایی ، زنجبیلی و قرمز است. عدم وجود هر دو نوع پروتئین رنگی ملانین موهای سفید / خاکستری ایجاد می کند.

رنگ موهای طبیعی

از هزاران سال پیش مردم با استفاده از گیاهان و مواد معدنی موهای خود را رنگ می کنند. بعضی از این مواد رنگی (مانند حنا ، پوست گردو) حاوی مواد رنگی هستند و برخی دیگر حاوی ماده سفید کننده طبیعی هستند یا باعث واکنش هایی می شوند که باعث تغییر رنگ موها می شود (مثلاً سرکه). به طور کلی رنگدانه های طبیعی با پوشاندن ساقه مو با رنگ مورد نظر، مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از رنگ های طبیعی ماندگاری بیشتری از مواد شیمیایی و شامپوهای رنگی دارند، ولی به اندازه رنگ موهایی که  از مواد شیمیایی ساخته میشود برای موها ایمن نیستند.

اگر یکبار از رنگ موی طبیعی استفاده کرده اید و راضی بوده اید و بخواهید دوباره از رنگ موی طبیعی استفاده کنید انتظار نداشته باشید که همان نتیجه را خواهید گرفت. برای رسیدن به رنگ موی مورد نظر با رنگ موی طبیعی، کار سخت و دشواری است و برای رسیدن به بعضی رنگ ها ناممکن است. حتی برخی از افراد به مواد تشکیل دهنده رنگ های طبیعی مو حساسیت دارند به همین خاطر این رنگ موها گزینه مناسبی برای رنگ کردن مو نیست.

رنگ موی موقت چگونه عمل میکند؟

رنگ موهای موقت یا نیمه دائمی ممکن است رنگدانه ها را در لایه بیروی ساقه مو قرار دهند یا ممکن است دارای  مولکولهای رنگدانه کوچک باشند و بتوانند با استفاده از مقدار کمی پراکسید یا بدون پراکسید درون ساقه مو نفوذ کنند. در بعضی موارد هم، مجموعه ای از چندین مولکول رنگی به لایه درونی ساقه مو وارد می شوند و یک اجتماع بزرگ رنگ دانه را در داخل ساقه مو تشکیل میدهند.

رنگ موی موقت
رنگ موی موقت

در نهایت شستن موها با شامپو، رنگ موها را از بین می برد. رنگ موهای موقت حاوی آمونیاک نیستند ، به این معنی که ساقه مو در هنگام پردازش رنگ مو باز نمی شود و پس از شستشو رنگ موی موقت از روی موها پاک میشود، رنگ طبیعی مو حفظ می شود و موها با حالت قبل از رنگ مو برمیگردند.

مو چگونه و با چه موادی بی رنگ میشود؟

از سفید کننده مو برای روشن کردن یا بیرنگ کردن رنگ طبیعی موهای افراد استفاده می شود که در آرایشگری زنانه به اصطلاح دکلره کردن مو گفته میشود. دکلره مو یکی از حرفه های تخصصی آموزش آرایشگری زنانه درآموزشگاه های آرایشگری زنانه میباشد که کارآموزان این دوره بعد از اتمام دوره مدرک فنی حرفه ای دکلراسیون مو میگیرند.

سفیدکننده مو یا به اصطلاح مواد دکلره مو با ملانین موجود در مو واکنش نشان می دهد و از طریق یک واکنش شیمیایی غیرقابل برگشت ، رنگ طبیعی موها را از بین می برد.

فراید سفید کردن مو - فرایند دکلره مو چگونه است

سفیدکننده های مو مولکول ملانین را اکسید می کند. ولی ملانین هنوز وجود دارد ، اما مولکول اکسیده شده بی رنگ است. با این حال ، موهای سفید شده تمایل به رنگ زرد کمرنگ دارند. رنگ زرد، رنگ طبیعی کراتین است که پروتئین ساختاری مو است. همچنین ، سفید کننده با (رنگدانه تیره) یوملانین تیره نسبت به فائوملانین واکنش بیشتری نشان می دهد ، بنابراین ممکن است مقداری رنگ باقیمانده طلایی یا قرمز بعد از روشن شدن باقی بماند. پراکسید هیدروژن یکی از رایج ترین مواد روشن کننده مو است. پراکسید در محلول قلیایی استفاده می شود، که شاخه مو را باز می کند تا پراکسید با ملانین واکنش نشان دهد.

رنگ مو دائمی چگونه بر موها تاثیر میگذارد؟

لایه بیرونی ساقه مو ، کوتیکول مو که همان لایه بیرونی ساقه مو است باید قبل از اینکه رنگ دائمی در موها ریخته شود باز شود. پس از باز شدن کوتیکول ، رنگ با قسمت داخلی مو، که همان قشر مو است برای رسوب یا برداشتن رنگ واکنش نشان می دهد. اکثر محصولات رنگ های دائمی مو از یک فرآیند دو مرحله ای استفاده می کنند که معمولاً بطور همزمان اتفاق می افت.

مراحل رنگ گرفتن موها به این صورت است رنگ موی طبیعی ابتدا رنگ اصلی روی ساقه موها را از بین می برند و رنگ جدیدی به جای رنگ طبیعی بر روی موها می نشیند.

رنگ مو چگونه بر موها نفوذ میکند؟

آمونیاک ماده شیمیایی قلیایی است که کوتیکول را باز می کند و به رنگ مو اجازه می دهد تا درون قشر موها نفوذ کند. همچنین وقتی رنگ موی دائمی با پراکسید همراه باشد ، به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند. پراکسید به عنوان توسعه دهنده یا ماده اکسید کننده استفاده می شود. پر اکسید رنگ موی قبلی را پاک می کند. پراکسید پیوندهای شیمیایی را در موها شکسته و گوگرد را آزاد می کند، که بوی مشخصی دارد که محصولات رنگ مو را تشکیل می دهد. با تجزیه شدن ملانین ، یک رنگ دائمی جدید به قشر مو پیوند داده می شود.

انواع مختلف الکل و نرم کننده نیز ممکن است در محصولات رنگ مو وجود داشته باشد. دستگاه های تهویه مطبوع مانند سشوار و اتو مو و … کوتیکول را پس از رنگ کردن می بندند تا کوتیکول ها بسته شوند و از رنگ جدید محافظت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.